U kunt er niet meer omheen…

Social media. Maar wat is het nu eigenlijk. Het is een verzamelnaam voor allerlei internet-toepassingen waarmee het mogelijk is om met elkaar, op een makkelijke, gebruiksvriendelijke en vaak leuke wijze, informatie te delen. Het gaat hierbij niet alleen om informatie in de vorm van tekst, maar ook muziek, foto’s, illustraties en video’s worden gedeeld via deze social media websites. De bekendste zijn Facebook, YouTube, Linkedin en Twitter, maar ook bijvoorbeeld WikiPedia. Daarnaast is Pinterest een nieuw social medium dat momenteel snel opmars maakt.

Hoe werkt het?

Het woord “social” zegt eigenlijk al voldoende. Social media zijn plekken/omgevingen waar een hoge mate van interactie plaatsvindt tussen mensen. Groepen mensen komen er samen om te communiceren over onderwerpen die zij belangrijk vinden. Vaak zijn ze daarbij op zoek naar personen die dezelfde normen en waarden hebben als zijzelf. Dit komt voort uit een onbewuste gedachte: “iedereen die gelijk is aan mij is leuker, interessanter en beter te vertrouwen”.

Het vertrouwen in gelijkgestemden neemt nog steeds verder toe. Dit houdt in dat onze klanten (bedrijven en consumenten) veel meer waarde hechten aan de mening van hun netwerk dan aan die van organisaties of merken. Dit is dan ook direct de reden waarom tegenwoordig zoveel organisaties en merken actief zijn op deze websites. We hebben de mogelijkheid om de dialoog aan te gaan met onze doelgroep, grote groepen consumenten, zonder dat dit grote budgetten vraagt. Deze interactie maakt ons deel van ‘hun’ netwerken en van gelijkgestemden, waardoor we sneller en meer worden vertrouwd. Social media geeft ons daarnaast veel informatie over wat voor onze doelgroep interessant is en met welke content we toegevoegde waarde voor hen kunnen creëren, wat weer voor meer vertrouwen zorgt.

Gemak dient de ondernemer

Niet iedereen wil direct een complete strategie. Maar, u vindt wel dat uw bedrijf ‘iets’ met social media moet doen. Maar wat dat ‘iets’ dan moet zijn en hoe het dan werkt en welke social media voor uw bedrijf interessant is? En wie gaat dat doen? Wie verzorgt de berichten, de updates? Vragen waar u nog geen direct antwoord op hebt.

Zoals nagenoeg alles, kost ook Social Media tijd en kennis. En Social media ‘komt er bij’ en u hebt het al druk. Ik bied hiervoor een aantal praktische pakketten. Content voor social media, waarmee u eenvoudig en snel met Facebook en/of Twitter aan de slag kunt. Elke maand een aantal updates, waardoor u online beter zichtbaar bent en (potentiële) klanten u beter kunnen vinden.

Hoe werkt dat?

Ik maak voor uw organisatie een Twitter account aan en/of richt een Facebook pagina in voor uw bedrijf of product. Wij stellen samen een zogenoemde contentkalender op, zodat we weten welke momenten in het jaar voor uw organisatie belangrijk zijn. Op basis daarvan gaan we plannen en creëren alvast zoveel mogelijk content. Daarna is er twee keer per maand via e-mail of telefonisch contact. We bespreken dan de laatste nieuwtjes, wetenswaardigheden of anderen interessante informatie en maken ook daar korte berichten van. Deze plaatsen we op Twitter en/of Facebook. Dit kan eventueel aangevuld worden met nieuwsberichten voor op je website.

In dit artikel lees je alvast handige tips over hoe je de beste sociale netwerken kunt gebruiken voor je bedrijf.

 

Meer weten? Bel 06 535 424 35 – Tallina de Boer of stuur een e-mail!